Robotické městské vozítko ROPITS

Firmy Toyota, Honda, a General Motors si už několik let pohrávají s myšlenkou ekologicky šetrných jednomístných městských vozítek. Firma Hitachi nyní představila svůj koncept ROPITS (Robot for Personal Intelligent Transport System), který, ačkoli vypadá jako miniaturní automobil, má blíže  k invalidnímu vozíku, určenému lidem se sníženou pohyblivostí, což je dosti častý problém japonských seniorů. Hlavní rozdíl proti koncepčním vozidlům výše zmíněných automobilek je, že ROPITS se řídí sám.

Cíl cesty se zadává vyhledáním na  mapě, kterou zobrazí palubní počítač s dotykovou obrazovkou,  tablet PC nebo jiné mobilní zařízení. Ačkoli je ROPITS řízen automaticky, cestující může samozřejmě nad vozítkem kdykoli převzít kontrolu a řídit ho pomocí vestavěného joysticku. Protože ROPTIS je určen pro jízdu po chodnících maximální rychlostí 6 km/h, není třeba se potýkat s mnoha administrativními a bezpečnostními překážkami, které jsou spojeny s jízdou po silnici.

ROPITS

Navigační systém ROPITSu kombinuje systém Real Time Kinematic GPS (RTK-GPS) se stereoskopickými kamerami a několika 2- i 3-D laserovými dálkoměry s dosahem do jednoho metru. Senzory poskytují řídícímu systému trojrozměrný obraz okolí vozidla v rozsahu 360 stupňů a jsou schopny bezchybně detekovat blížící se chodce nebo nerovnosti terénu a včas na tyto události reagovat.

Zkoušky vozítka systému ROPITS probíhají na 18 čtverečních kilometrech města Tsukuba, které jako jedno z prvních v Japonsku umožnilo už před několika lety na svém území testování robotických vozidel.

Společnost Hitachi uvažuje i o využití autonomních vozidel ROPITS ve službách, například pro doručování, plánuje další vývoj této technologie a má v úmyslu představit oficiálně ROPITS na květnové konferenci o robotice a mechatronice ROBOMEC 2013, která se bude pořádat právě v Tsukubě.

Video