Tipy a triky

Ošetření šroubových spojů jistícími kapalinami nebo vteřinovým lepidlem

K pojištění šroubových spojů proti povolení při vibracích se kromě řady mechanických úprav hlav šroubů, matek a speciálních podložek, používají i jistící kapaliny, asi nejznámější jsou přípravky Loctite. Tři z těchto výrobků má v sortimentu i americký výrobce BSI a u nás je nabízí firma Hořejší.

DSCN0497b

Jistící kapaliny na šroubové spoje od firmy BSI

Jistící kapaliny jsou v podstatě lepidla se specifickými vlastnostmi a liší se podle viskozity a pevnosti spoje. Zelená je podle výrobce nejřidší, kape se na spoj až po sešroubování a velmi snadno zateče do závitu. Spoj je běžným způsobem rozebíratelný i za normální teploty, poskytuje dobré výsledky i bez odmaštění styčných ploch.

Modrá kapalina se nanáší na závit před sešroubováním, je hustší a podle výrobce vytváří pevnější, ale stále běžným způsobem rozebíratelný spoj. Doporučuje se pro zajištění silně zatěžovaných matic.

Červená kapalina s konzistencí řídkého medu je určena pro vysokopevnostní jištění, spoje mohou být běžným nářadím obtížně rozebíratelné. Nanáší se na závit před sešroubováním, má omezenou schopnost vzlínat. Spoje udrží až do teploty 250°C.

Všechny kapaliny se dodávají v tmavých plastových lahvičkách o objemu asi 10 ml, měly by být skladovány při teplotách +7 až +26°C. Tuhnou anaerobně, tedy bez přístupu vzduchu, plné pevnosti dosahují zhruba do tří hodin. Pro lepší výsledek je vhodné závity před aplikací vyčistit. Kapaliny mohou naleptávat některé plasty, to je třeba předem vyzkoušet.

Vlastností, která může uživatele překvapit, je to, že tyto kapaliny volně na vzduchu netuhnou a to ani pokud jsou naneseny na kov do volného závitu. Při zkoušení zůstaly dokonce tekuté i po dvou týdnech a vpíjely se do okraje přiloženého papíru. Ve spoji však skutečně ztuhly během několika hodin na tvrdou, v případě zelené kapaliny až křehkou hmotu. Konzistence a vzlínání do závitu odpovídaly popisu výrobce. Ke zkoušce byly použity šrouby M5 s povrchovou úpravou zinkováním předem odmaštěné ředidlem a následně vodou se saponátem.

DSCN0539b

Zkoušky kapalin na šroubech M5

Test pevnosti spojů uskutečněný vždy na pěti šroubech dopadl jinak, než by se podle firemních údajů dalo čekat. Všechny vzorky spojů šlo po dvou týdnech, které dostaly na vystárnutí, za normální teploty povolit běžným klíčem. Jako nejslabší se ukázala modrá kapalina, u níž stačil na uvolnění spoje průměrný moment 57 N*cm, červená kapalina kladla přibližně dvojnásobný odpor (113 N*cm) a pro uvolnění spojů se zelenou kapalinou bylo třeba 123 N*cm. Ve všech případech pokrývala kapalina závit v celé tloušťce matky.

DSCN2100b

Sekundové lepidlo pro srovnání

Pro srovnání jsem ještě zkusil zajištění závitu řídkým vteřinovým lepidlem prodávaným v tubách na tržištích, protože cyanoakryláty se občas k zajištění šroubů při nedostatku jiných prostředků také nouzově používají. Lepidlo snadno vteklo do závitu stejně jako zelená kapalina. K jeho povolení byl potřeba moment kolem 260 N*cm, pokud tedy jde o pevnost zajištění, lepidlo jednoznačně vedlo, nicméně situace se zcela obrátila po zahřátí spojů na teplotu kolem 100°C. Sekundové lepidlo změklo a při asi 150°C se začalo rozkládat, zatímco červená kapalina spolehlivě spoje držela i při teplotách nad 200°C, přestože měknutí bylo na ní také znát. U ostatních kapalin výrobce mezní teplotu neuvádí, pozadu však nezůstávaly.

Druhým rozdílem bylo to, že sekundové lepidlo zateklo i do okolních závitů a ztuhlo tam, takže bránilo vyšroubování matky v celé délce šroubu, zatímco kapaliny z větší části přestaly působit, jakmile matka opustila svou původní polohu, a spoje se tak rozebíraly podstatně lépe. Je to dobře nebo špatně? Při záměrném povolování dobře, každopádně to ukazuje, že jistící kapaliny opravdu mají specifické vlastnosti. Současně se ukázalo, že i sekundové lepidlo může dobře posloužit, ale jen na spojích, které nejsou vystaveny vyšším teplotám, jinak je nezbytné použít speciální pojistné kapaliny.

Kat. 1