vykricnik

Zázračné akumulátory

Možná to znáte také, zboží nakupované přímo z Číny dokáže hodně překvapit, zejména cenou, někdy i kvalitou, nebo „kvalitou“. Podívejme se na jeden trik (lépe řečeno podvod), který na spotřebitele zkoušejí výrobci akumulátorů.

Když jsem zkoušel Li-pol akumulátor v podobě 9 V baterie, na němž byla udávaná kapacita 800 mAh, i když uvnitř se skrývaly dva sériově spojené články po 400 mAh, dalo se to ještě brát tak, že někdo si prostě řekl, že 400 + 400 = 800, a víc o tom neuvažoval. To ještě lze považovat za chybu, i když chybu zásadní a matoucí.

V poslední době se v nabídce čínských internetových obchodů (a následně i třeba na českém Aukru) objevila nabídka akumulátorů Li-ion zejména ve velikosti 18650 (vypadá to jako tužkový článek, ale je větší) za výbornou cenu, zde je příklad.

9900Nabídka je to úžasná, kdo by odolal. Čtyři články s kapacitou 9900 mAh i s dopravou za 5 USD, to je asi za 130 Kč, někdy dokonce i se síťovou nabíječkou. Pro srovnání, v GM electronic stojí jediný článek ve stejném provedení ale s kapacitou 2500 mAh 264 Kč, takže tahle nabídka je 8x výhodnější z hlediska kusů článků a dokonce skoro 32x výhodnější z hlediska poměru ceny a kapacity. No co, na neuvěřitelné čínské ceny jsme si zvykli, to není to hlavní.

Jenže kdo zná trochu parametry a možnosti Li-ion článků, tak zavětří. Mimochodem jsou to podobné články, z nichž se skládá i pohonná baterie ve sportovním elektromobilu Tesla, jehož výrobce používá zásadně špičkové komponenty a jím použité články mají kapacitu 2200 nebo nověji 2500 mAh. Ano, vyskytují se i stejné články s kapacitou do 3000 mAh, ovšem ty mají zase jiné nevýhody, třeba mohou mít nižší životnost. Ale jak je možné, že tady se najednou nabízí 3 až 4x vyšší kapacita (nereálná) a ještě nesrovnatelně levněji?

Nebudu vás napínat, výrobci zavádějí do praxe tezi, že papír (a plast obalu akumulátoru také) snese všechno. Ti serióznější z nich to i přiznají hned v nabídce (viz následující obrázek) … my vám sice nabízíme články popsané 3000 mAh, ale jejich skutečná kapacita je 2000 mAh. No, divné, ale budiž. Alespoň je jasné, co koupím. Jen aby měly alespoň těch 2000 mAh.

2000b Většina prostě nabízí „skoro zdarma“ články 9900 mAh (a dokonce i víc) aniž by jakkoli upozornila na to, že popis naprosto neodpovídá skutečné kapacitě. Korunu tomu nasadil jeden výrobce, který zřejmě ve snaze chránit se z právního hlediska uvádí i katalogový list akumulátoru. List je dlouhý a složitý, normální uživatel ho nečte, a i pokud by četl, většinou mu neporozumí. V listu se výslovně a jasně uvádí hodnoty (s překladem):

nominal capacity: 9900 mAh               jmenovitá kapacita: 9900 mAh
real capacity:     400 mAh               skutečná kapacita    400 mAh

Co k tomu dodat? Toto je příklad, jak někdo chápe význam pojmu nominální, nebo jak se v češtině v tomto významu používá, jmenovitá hodnota. Prostě napsat si tam můžu co chci, třeba se někdo nachytá. Přičteme-li k tomu, že jen málokdo umí změřit skutečnou kapacitu článků, které si zakoupil, a už vůbec nikomu se nevyplatí vracet toto zboží poštou do Číny, je asi jasné, o co jde.

Poznámka na okraj: Jak dokázali v této velikosti vyrobit články, které mají jen 400 mAh, to mi nejde na rozum, to snad do nich museli sypat aktivní hmotu smetenou ze dvora fabriky.

12000_2250Na poslední ukázce je příklad docela „seriózního“ přístupu v nabídce. Všimněte si, že články mají na sobě uvedenou kapacitu dokonce 12000 mAh. Níže pod nimi jsou grafy nabíjení a vybíjení, z nich vyplývá, že skutečná kapacita je 2250 mAh.


Přímým dovozem lze opravdu někdy nakoupit velmi výhodně dokonce i kvalitní zboží, ale je nutné si všímat podobných věcí. Ušetříte si překvapení a velké zklamání. Kdyby něco podobného udělal evropský výrobce nebo prodejce, někdo se proti tomu ozve a brzy ho semele úřední mašinérie. Proti podobným praktikám z Číny máme jen jednu obranu, zdravý rozum.


Změřený příklad:

Obětoval jsem 3 USD a objednal z Číny pro ověření dvojici článků Li-ion typu BRC 18650 se jmenovitou kapacitou 4200 mAh. V nabídce nebyla žádná poznámka, která by ukazovala na nižší skutečnou kapacitu proti udávané.

Výsledky jsou … no raději posuďte sami. Skutečná kapacita jednoho článku byla 645 mAh (tj. 15% jmenovité) a článek se jevil jako dost měkký, napětí klesalo už při vybíjecím proudu 1 A, při nabíjení 1 A trvala fáze konstantního napětí asi 70% celkové doby nabíjení (normální je 5 – 10%). Druhý článek vyšel podobně, kapacita 630 mAh (14%). Obvyklý proud, který by měl článek této velikosti zvládat, je minimálně 2 A nabíjení a 6 A vybíjení.

BR4200

No comment. Na druhou stranu, když uvážíme, že jeden článek včetně zaslání z Číny vyšel asi na 40 Kč, tak není co se té kapacitě až tak moc divit.


Netradiční rada

Jestliže potřebujete Li-ion akumulátory 18650 a nechcete platit cenu obvyklou v našich obchodech, máte velmi slušnou šanci získat dobré články rozebráním vysloužilé sady z notebooku. V sadě je obvykle vadných jen několik článků, když ostatní rozpojíme (roztrháme od sebe – jsou bodově svařované), zabrousíme zbytky po svarech, jednotlivě nabijeme a změříme kapacitu, dá se vybrat pár dobrých. Články obvykle nejsou popsány, mívají výchozí (nové) kapacitu 2000 – 2300 mAh a i po vytažení z vadné a roky používané sady některé z nich budou mít více než 1800 mAh. Nemusíme se je bát použít, naopak, je dost pravděpodobé, že vydrží ještě více než 5 roků v provozu.

Na Aukru se objevily nabídky podobně získaných článků ze starších vyřazených sad, ale už jednotlivě vyzkoušené, změřené a roztříděné podle kapacity. Cena bývá kolem 50 Kč za kus. Nemám konkrétní zkušenost s takovým nákupem, ostatně záleží na serióznosti toho kterého prodejce, články si ze starých sad dobývám sám. I při cenách z aukra jsou ty vysloužilé akumulátory určené k vyhození (recyklaci) mnohem kvalitnější zboží, než ty výše zmíněné nové koupené.


Dodatek k datu 1.2.2016:

Dostaly se mi do ruky články Li-ion 18650 popsané 9800 mAh dodávané ve čtveřici včetně síťového nabíječe se dvěma šachtami. Bez dalšího komentáře konstatuji zjištěné parametry. Celek stál necelých 13 USD na Aliexpress.

IMGP2705bPrůměrná změřená kapacita jednoho článku nebyla 9800 mAh, ale 610 mAh (tj. 6% jmenovité hodnoty), přitom rozdíly mezi články byly poměrně velké (747 , 491, 582, 620 mAh). Při dalších cyklech kapacita dále klesala.

Nabíječ má dvě šachty, ale jejich vývody jsou uvnitř spojené drátem, takže když do něj dáte jeden článek skoro nabitý a druhý skoro vybitý, vyhoří (mezi články bude procházet velký proud). Pokud budou dva články stejné, budou se nabíjet dvojnásobnou dobu (polovičním proudem) než jeden článek. A to nejlepší na konec. Nabíječ nenabíjí na koncové napětí 4,1 V (jak by měl u Li-ion), ani na 4,2 V (jak je uvedeno v popisu a je nevhodné kvůli zkracování životnosti Li-ion, nicméně je to možné) ale na napětí 4,5 V, čímž články v podstatě systematicky likviduje.


 

Dodatek k datu 1.4.2016:

Aby nevznikl dojem, že všechny Li-ion články ve velikosti 18650 jsou „šmejd a podvod“, znovu připomínám, že jsou to články používané v drtivé většině notebooků a fungují velmi dobře. Konkrétně jsem třeba v těchto dnech měřil články Panasonic NCR18650B typ MH12210 se jmenovitou kapacitou 3400 mAh. Po necelém roce provozu při ne zrovna šetrném zacházení byla průměrná kapacita uvedených článků 2860 mAh, což je 84% jmenovité hodnoty.