Řetězový převod Tamiya

Firma Tamiya má ve svém výrobním sortimentu řadu jednoduchých stavebnic určených pro konstrukci malých vozítek a robotů, tentokrát si přiblížíme sadu dodávanou pod číslem 70142 a zaměřenou na řetězové rozvody a převody. U nás najdeme tyto stavebnice v internetovém obchodě www.snailshop.cz .

V průhledném sáčku najdeme celkem pět rámečků s plastovými díly odstříknutými do formy a malý sáček se dvěma osičkami a spojovacím materiálem. Nechybí ani názorný obrázkový návod s japonskými a anglickými popisy. Čtyři černé rámečky obsahují díly řetězu, červený držáčky, unašeče a ozubená kola.

IMGP0410b

Obsah balení – na snímku jen dva ze čtyř rámečků s díly řetězu

Sestavení řetězu je velmi jednoduché, ale poměrně pracné, protože se skládá z celkem 128 článků. Samozřejmě, nemusíme vyrábět hned celý řetěz, na většinu pokusů bude asi stačit kratší z menšího počtu článků. K práci jsou potřeba štípací kleště na rozdělení plastových rámečků a ostrý lámací nůž na začištění  ploch po vylámání dílů. Pokud můžeme použít kvalitní ostré kleště s šikmými čelistmi a špičkou jako jsou na snímku, práce se významně urychlí, protože až na výjimky můžeme vynechat začišťování.

IMGP0425b

Malé štípací kleště se šikmými čelistmi

Články řetězu mají zkosené konce čepů a na druhé straně vedou k otvorům drážky, obojí usnadňuje nasazení čepů do otvorů následujícícho článku řetězu. Díly na sobě drží pružností materiálu. Na to, že jde o jednoduchý plastový výlisek, pracuje hotový řetěz skvěle, ohýbá se volně a je prakticky bez vůlí. Dodávané díly vytvoří řetěz dlouhý téměř metr, po spojení do smyčky mohou mít koncová kola rozteč os kolem 45 cm. Řetěz jde kdykoli rozpojit, změnit délku, případně vytvořit více menších řetězů, omezeni jsme jen celkovou délkou.

IMGP0427b

Detail článků řetězu

I když na první pohled vypadá, že v sadě jsou dvě stejná větší kola a dvě menší, není to tak, jedno kolo menší a jedno větší jsou s průchozím otvorem pro osu, zbylé malé je „koncové“ (na jedné straně zaslepený otvor) a velké má naopak větší otvor, takže se na ose volně protáčí. Kromě toho je opatřeno příčnou drážku připravenou pro osazení na převodovky, které mají výstupní osu s čepem. Osy nemají kruhový, ale šestiúhelníkový průřez, takže kola na ně nasunutá dobře drží a mohou přenést i větší moment.

IMGP0413b

Kola, úplně vlevo je vidět část podložky pod pohonný motor

Tato sestava dovoluje mnoho variant využití, a aby jich bylo ještě víc, může se na větší kolo čtyřmi vrtuty připevnit unašeč s šestiúhelníkovým otvorem pro osu. Kola jsou doplněna dvěma stejnými držáčky, které se dají přišroubovat k podložce. Pokud uživatel má univerzální plastové podložky Tamiya s otvory (vypadají na pohled trochu jako základní deska české stabebnice Merkur), použijí se k přišroubování metrické šrouby M3 a maticemi, přiloženy jsou však také vruty pro uchycení na dřevěnou nebo měkkou plastovou desku. Na konce os se dají nasadit dvě dvouramenné páky. Podivný velký díl s otvory se uplatní pouze v případě, že spojíme tuto sadu s některým z elektrických zpřevodovaných pohonů Tamiya, pak vytvoří distanci (podložku pod motor) aby se kolo z řetězem dostatečně zvedlo nad desku.

IMGP0435b

Větší kolo s vruty na připevnění unašeče (z druhé strany), uprostřed je vidět příčná drážka připravená pro čep v pohonné ose některých motorů Tamiya

O když nejde o velkou stavebnici, možnosti jsou docela široké. Dá se sestavit rozvod přenášející stejné otáčky na výstupní hřídel, rozvod s převodem do rychla nebo do pomala (3:2 nebo 2:3), s doplněním další osy respektive při využití motorového pohonu dvoustupňový převod. Lze demonstrovat napínání řetězu posunutím jednoho z koncových držáků nebo doplněním malého napínacího kola. Když celek otočíme řetězem dolů a držák je přišroubovaný zespodu na podvozek, dostaneme jednoduchý pohonný pás, i když Tamiya dodává pod číslem 70100 podobnou stavebnici „pravých“ pásů.

IMGP0444b

Jednoduchý převod využívající asi čtvrtinu délky řetězu

Položením řetězu na podložku získáme dráhu pro přesný posuvný pohyb poháněného vozíku bez nebezpečí proklouznutí, i při rozdělení řetězu na polovinu může mít posuv až 45 cm. Obdobou tohoto pokusu je vytvoření jednostupňového převodu s velkým poměrem. Z řetězu uděláme jeden závit přiléhající na kotouč nebo trubku dostatečného průměru, vychází přibližně 30 cm při využití všech dílků. Když do řetězu bude zapadat větší kolečko, dostaneme poměr 32:3, s menším 16:1. K upevnění řetězu na trubku (aby neklouzal) velmi dobře poslouží podložení úzkou oboustranně lepicí páskou.

IMGP0448b

Využití řetězu jako „kolejí“ pro přesný posuvný pohyb vozíku bez prokluzování

Další oblastí pokusů jsou řetězové kladkostroje jak s pevnou, tak volnou kladkou, téměř metr délky řetězu většinou stačí. Pro uchycení pevné kladky se může použít nejen plastový držák, ale také jeden z přiložených vrutů, který má závit jen na konci a jeho tělo má správný průměr do otvoru v jednom z větších kol. Také dvouramenné páky mohou mít jinou funkci než jen nasazení na konec osy, dají se přišroubovat šrouby M3 nebo vruty k podložce a poslouží jako další držáčky, takže řetěz může běžet v rovině rovnoběžné s podložkou. Co určitě nejde stejně jako u prakticky používaných kovových řetězů podobného typu, to je vytvořit rozvod, kde by byly osy hnacího a hnaného kola otočeny o 90º (řetěz byl překroucen). K tomu tyto řetězové převody nejsou určeny a je příjemným překvapením, že i plastový řetěz z pružných článků je dostateně přesný na to, aby to nedovolil.

IMGP0450b

Jiná aplikace, zavěšené ozubené kolo s držákem pro připevnění zátěže na řetězový kladkostroj

Optimální využití najde stavebnice řetězových rozvodů a převodů ve spojení s některým z pohonných motorů Tamiya s převodovkou. Pokud by bylo třeba opticky snímat pohyb, je to velmi jednoduché, příčky článků řetězu z černého plastu mají průměr kolem 3 mm a světelný paprsek transmisního čidla snadno přeruší.