Vícevrtulové drony mohou být používány jako pilotem plně dálkově řízené nebo s menší či větší mírou autonomního chování, i ty relativně levné dnes umí například návrat na místo startu a automatické přistání nebo let po předem naprogramované trase. Ty lepší zvládají i reagovat na překážky, lze je tedy považovat za roboty.
Čím dál častější používání dronů i v obydlených oblastech vede k tomu, že je nutné zabývat se bezpečností jejich provozu a hledat záchranné prostředky, které v případě poruchy nebo havárie snesou dron relativně pomalu k zemi. Jde do jisté míry o omezení škody na dronu samotném, ale podstatně důležitější může být ochrana lidí a věcí na zemi. Váha dronů (těch, které jsou prakticky používány a nefungují jen jako hračky) se pohybuje od zhruba 0,5 kg až do desítek kg. Když taková věc spadne z třicetimetrové výšky, není to nic příjemného.
Firma GALAXY GRS s.r.o. z Liberce má letité zkušenosti s výrobou záchranných padákových systémů pro malá letadla a v nedávné době rozšířila své působení i na drony. Řada výrobků pod typovým označením BGS 10/30 až GBS 10/350 má velmi malou hmotnost (250 g až 680 g), dokonce je to v současnosti nejlehčí záchranný systém na světě v kategorii 5 – 35 kg.
Výrobek má podobu válcové kapsle, která se montuje na horní stranu dronu. V pouzdru je uložen padák, pod ním plastový píst a dole pyropatrona, která po aktivaci vyhodí padák ven, vynese jej nad dron a současně ho pomůže nafouknout, takže ztráta výšky do okamžiku, než dron plně visí na padáku, je minimální. Doba otevření padáku je do 1 sekundy a zařízení funguje od výšky 5 – 8 m nad zemí, rychlost pohybu může být do 80 km/h, největší typ se dělá ve verzi až pro 220 km/h.
Systém je opakovaně použitelný, vymění se pochopitelně pyropatrona, víčko a píst (ty se pravděpodobně při použití ztratí). Cena těchto dílů je 42 Eur, tedy zanedbatelná proti ceně dronu i bez zařízení, která nosí (třeba IR kamery), kompletní systém stojí podle typu od 702 do 1403 Eur (ceník zde). Těm, kdo provozují drony jen jako hračky se to může zdát hodně, ale tady jde o stroje, jejichž cena je mnohonásobně vyšší a je potřeba znovu zdůraznit, že nejde jen o cenu dronu a jeho zařízení, ale o minimalizaci nebezpečí na zemi. Systém GBS 10/xx byl testován Leteckým ústavem v Brně a je certifikovaný leteckou zkušebnou.