Kdo si hraje, nezlobí a ještě se něco naučí

Na serveru Startovač.cz se rozjíždí zajímavá kampaň na podporu výroby stavebnice k výuce programování pro děti. Skupina mladých lidí sází na veřejnou podporu, aby mohli vyrobit programovatelnou stavebnici a k programování přilákali co nejvíce dětí. V promo videu lze shlédnout funkční prototyp, který chtějí autoři převést do výroby.

Stavebnice „KubiK“, jak ji autoři nazývají, využívá jednoduchého principu. Hlavní jednotku připojíte USB kabelem k počítači, vyberete si jednu z nabízených kostiček (LED diodu, tlačítko, otočný knoflík…) a přes magnetické kontakty vše propojíte. Zvolíte si obtížnost programování (jednoduché grafické, složitější basic nebo klasický jazyk C) a programujete.

Pro děti od pěti let je vhodné grafické prostředí, kde lze pomocí přetahování jednotlivých částí kódu pomocí myši seskládat program a osvojit si základy programování. Nabízí se všechny známé cykly, podmínky, práce s proměnnými, prvky atp. Všechno je jednoduché, barevné a v českém jazyce.

Až se dítě naučí všechny potřebné prvky, může přejít na jednoduchý programovací jazyk podobný Basicu či Wiringu a až ovládne i tento, může se směle pustit do klasického jazyka C. Během programování objevuje svět elektronických prvků díky připojitelným kostičkám se skutečnými součástkami.

Magnetické kostičky jsou rozděleny do tří skupin. Vstupy digitální (tlačítko, přepínač, PIR senzor, kapacitní snímač), vstupy analogové (snímače teploty, vlhkosti, tlaku, mikrofon, potenciometr, tahový trimr) a výstupy (jedno i více barevné LED diody, siréna, ventilátor, DC motor, světelné vlákno). Nabídka kostiček je velká, a pokud máte k dispozici 3D tiskárnu, můžete si vytvořit prvky vlastní. Autoři nabízí modely ke stažení.

Vytvoření praktického příkladu, třeba infrazávory, je i pro dítě otázkou chvilky. K jednotce si připojí vysílací infradiodu a infrapřijímač. V grafickém prostředí zvolí prvky a pomocí jednoduché podmínky „pokud“ program sestaví, spustí a ihned vyzkouší.

Hraní a učení tak jdou ruku v ruce a děti si osvojují programování a poznávají elektronické prvky zábavnou a nenásilnou formou.