Výukový robot Edison se představuje.

Poměrně novým výukovým robotem, který se od letošního roku prodává i v Česku je Edison. Jedná se o poměrně jednoduché robotické vozítko, které ale obsahuje mnohé možnosti pro rozšíření a programování. Výrobce uvádí, že je určen pro věkovou skupinu 4 až 16 let, já bych jej ale opravil na 4 až 99 let.

Co robot umí

Robot Edison s připojovacím kabelem

První čeho si na robotovi určitě všimnete je jeho kompatibilita s Legem. To s sebou přináší mnoho možností pro hravé a zvídavé děti a současně i pro hravé a zvídavé dospělé.

K robotovi lze přikoupit rozšiřující sadu, tvářící se podobně jako Lego Technic. Z ní pak lze postavit mnoho konstrukcí. Některé jsou zveřejněny i na serveru výrobce. Například tank střílející gumičky, jeřáb, buldozer anebo jednoduchý ploter. Pro některé konstrukce potřebujete dva spolupracujíci Edisony ve smyslu současné výukové tendence vést děti ke kooperaci. Slabinou je pouze to, že díly do sebe zapadávají podstatně hůře než Lego a i originál Lego kostky lze někdy jen obtížně připojovat.

Edison je vybaven několika sensory a vstupy:

  • Sensor pro sledování čáry – rozlišuje pouze světlou a tmavou, ale zato poměrně spolehlivě
  • Sensor pro měření vzdálenosti, kterému lze poměrně jednoduše naprogramovat citlivost
  • Sensor detekce tlesknutí – robota lze ovládat zvukem
  • Sensor úrovně osvětlení
  • Čidlo infra signálu – robota můžete ovládat např. ovladačem z televize
  • Tři programovatelná tlačítka

Naopak co se týče výstupů:

  • Dvě samostatně programovatelné červené diody
  • Bzučák s možností pípnutí nebo zahrání tónu

Edison zespodu.

K robotovi můžete stáhnout ze stránek výrobce dvě hřiště ve formátu A1 a nechat si je vytisknout:

  • Hřiště pro sledování čáry
  • Hřiště pro robotické sumo

Programování robota

Edisonovi můžeme dávat pokyny pomocí pěti programovacích jazyků (z toho čtyř oficiálních):

  1. Pomocí čárových kódů. Zde se vlastně nejedná o opravdové programování. Edison obsahuje několik připravených programů (sledování čáry, vyhýbání překážkám, jízda uvnitř obrazce, robotické sumo atd.), které lze zvolit pomocí čárového kódu. Tyto čárové kódy se nacházejí buď v mauálu anebo třeba i na již zmíněných robotických hřištích. Tyto čárové kódy zvládají po krátkém zacvičení načíst i děti opravdu asi tak od těch zmíněných čtyř let a mohou si tak s robotem pohrát. Tyto programy jsou psány v Pythonu a výhodou je, že zdrojové kódy jsou zveřejněny jako ukázkové kódy programovacího prostředí EdPy.
  2. EdBlocks – grafický lineární programovací jazyk, trochu podobný originálnímu programovacímu nástroji pro Lego Mindstorms. Programovat můžete na stránkách EdBlocksapp.com. Určeno pro děti od cca. 8 let. Velkou výhodou je existence české příručky, jak pro žáky, tak pro učitele.
  3. EdScratch – Varianta programovacího jazyka uzpůsobená pro Edisona. Programovat můžete na stránkách EdScratchapp.com. Výrobce udává vhodnou věkovou skupinu deset plus. Mně osobně je tato metoda sympatičtější než předešlá. Možná je to podobou s programovacím prostředím MakeCode pro Micro:bit anebo mBlocks pro MakeBlocks. Zde najdete přehled příkazů a zde pracovní listy pro studenty.
  4. EdPython – trochu (dost) přezaná verze Pythonu s přidanou knihovnou pro ovládání Edisona. Programovat můžete na stránkách EdPyapp.com. Všimněte si po levé straně příkladů. Jedná se o již zmíněné zdrojové kódy programů, které lze zvolit načtením čárového kódu. K dispozici je opět mnoho literatury, ale tentokrát pouze v angličtině. Ostatně doporučená věková skupina je 13 a výše.
  5. Open Roberta Lab – neoficiální programovací nástroj vyvíjený Frauenhofferovým institutem, který je kromě Edisona určen i pro mnoho jiných robotických platforme např. Micro:bit nebo Lego Mindstorms. Programovat můžete nastránkách open-roberta.org a nezapomeňte z možností zvolit Edisona verze 2. Tento programovací jazyk je poměrně hodně podobný scratchi a odhadl bych i stejnou věkovou cílovou skupinu.

Nahrání programu do počítače.

Kromě čárových kódů se programy nahrávají stejně. Připojíme kabel dodaný s Edisonem jackem k počítači na audiovýstup. Druhou stranu připojíme k Edisonu. Nastavíme hlasitost počítače na maximum a stiskneme tlačítko na stránkách pro nahrání kódu. Pak ještě stiskneme tlačítko pro nahrávání (kolečko) na Edisonu a je-li vše správně, vychutnáme si zvuk éry osmibitových počítačů. Pokud proběhne úspěšné nahrání (zazní tón), lze program spustit tlačítkem play (trojúhelník) na Edisonu.

Edison s připojeným kabelem

U některých počítačů, zejména v operačním systému Linux je zjištěno, že programy vytvořené v EdBlocks a EdScratch není možné nahrát, ale EdPython a RobertaLab ano. Pokud vám tedy některý programovací jazyk nefunguje, zkuste ještě jiný. Nejtolerantnější je rozhodně Python.

Slabiny robota

Po několika měsičním používání včetně „testování“ na dětských příměstských táborech jsem objevil dva hardwarové problémy:

  • Z dolní strany Edisona je umístěna průhledná pojezdová součástka připomínající průhlednou diodu. Tato součástka ráda vypadává a ztrácí se, zejména v rukou dětí. Naštěstí existuje krabice náhradních dílů, kde jsou čtyři náhradní. Zejména pokud budete používat Edisona v nějakých dětských skupinách, doporučuji zakoupit.
  • Uložení baterií je velmi nešikovné otevírání a hlavně zavírání schránky je uživatelsky nepřívětivé a poruchové. Naštěstí víčka jsou opět v sadě náhradních dílů.

Ke slabinám bych pak rozhodně počítal i způsob nahrávání programů, jak bylo již výše zmíněno. Nevím co bylo důvodem k použití tohoto řešení, ale připojení běžným USB kabelem by bylo určitě příjemnější.

Závěr

To by bylo vše k představení robota a příště se podíváme na programování podrobněji. Pokud máte nějakou připomínku, sdělte ji prosím na fóru anebo přímo mně.