Tři triky z praxe pro snadnější vyjímání součástek a odstranění pájených spojů:
1/U dvouvrstvých plošných spojů bývá zvykem, že na jedné straně jsou tenké spojovací linie, na druhé velké plochy připojené zejména na zem nebo kladné napájení. Pokud chceme vyjmout součástku, nejprve se podíváme, jestli z jedné strany není spoj jen malým pájecím bodem a z druhé není zapojen právě do větší plochy. Pokud ano, vždy zahříváme spoj ze strany té větší plochy, která odvádí více tepla! Odpájení jde pak mnohem lépe.
2/ Když se pokusíme odsát spoj a pájka přesto zůstane hlouběji v prokoveném otvoru, budeme muset následně spoj mnohem více zahřívat a hrozí jeho poškození. Jednodušší, šetrnější a rychlejší je do spoje doplnit malé množství trubičkové pájky, aby se otvor zalil, a teprve potom se znovu pokusit o odsátí. Zaplněný otvor mnohem lépe rozvede teplo do hloubky.
3/ Někteří čínští výrobci používají na všechny spoje pájky s vyšším bodem tání, cíleně a účelně se takové pájky používají třeba ke spojování jednotlivých článků akumulátorových sad. Když jde spoj špatně pájet, odstraníme část pájky (co jde) a pak doplníme trochu trubičkové pájky s nízkým bodem tání. Přidaný kov jednak pomůže přenést teplo od smyčky (hrotu) do spoje, jednak se slije se zbytkem původního materiálu a sníží jeho teplotu tání. V dalším kroku jde odstranění pájky už mnohem lépe.